Опис роботи

Учитель - це  особлива  професія.  Її   не  можна  порівняти з жодною  професією.
Адже  вчителю  довірено  найдорожче, що є  у  світі.
Від  нашої  роботи  залежить майбутнє  кожного  народу. Результат  педагогічної  праці  не можна  побачити  сьогодні  чи  завтра. Пройдуть  роки,можливо, десятки років, коли  виявиться  те, чому  вчили і  виховували  у школі.

                                        
                                                    «Як  поле  засівається  зерном,
                                                         Так  наша  нива-розумом,красою і  добром.
                                                    А  ми  покликані  ці зерна  проростити-
                                                    В дитячих щирих  душах  відродити .»
                                                                                                                                                        
     Наше завдання- не тільки дати дітям суму  знань,а й навчитися  спілкуватися, вирішувати  проблеми, знаходити вихід  із нестандартної  ситуації. Плануючи  кожний  урок, вчитель старається втілити в нього  щось  нове, нетрадиційне, цікаве, з  творчою  задумкою.
   Як  вчитель  географії, я стараюся, щоб  мої  учні стали не об’єктами,а суб’єктами  навчання. Вміти  оцінювати проблему, у  предметній  дискусії обирати правильний  варіант і змогли  б довести правильність своїх  міркувань,щоб вміли аналізувати причини помилок, здійснювати  самоконтроль.
   Привчаю дітей серйозно ставитись до своєї  роботи,ретельно  перевіряти,уважно  доводити правильність  самому  собі.
На  уроках  географії ,діти  можуть  побувати в  ролі  учителя,бути  консультантами для  інших  дітей,яким  потрібна  допомога.

   На  своїх  уроках , ми  разом  з  дітьми вчимося  мислити,тобто не  боятися ризикувати,це  пошукова і дослідницька  активність  дітей, вміння порівнювати,аналізувати. Діти не  бояться   висловлювати  свої   думки.

Я  вважаю,що я  повинна  на  своїх  уроках,виховувати  у  дітей такі  риси,які  будуть  необхідні  майбутньому суспільству, вміння  самостійно і  критично  мислити, бути  творчими,вміти  окреслювати проблеми  і  вирішувати  їх.

 Для цього вчителю на уроці необхідно:
  • ·        Активізувати навчально- пізнавальну діяльність учнів;
  • ·        Формувати вміння самостійно здобувати знання;
  • ·        Вчити не тільки запам’ятовувати, а й здійснювати пошук,
  •     дослідження і відкриття;
  • ·        Створювати позитивний настрій на роботу;
  • ·        Виховувати індивідуальні особливості і можливості кожного учня;
  • ·        Створювати атмосферу емоційного піднесення, доброзичливості, постійної взаємодії;
  • ·        Заохочувати учнів творчо підходити до розв’язання різних життєвих ситуацій;
  • ·        Побудувати урок так, щоб усе вивчалось легко і швидко.


     Отже, сучасний урок географії – це урок з використанням на різних його етапах інноваційних технологій.

                                                                                       Не  думок  потрібно навчати,

                                                                                      а  вміння  мислити.                                                                                                                                         Е.Кант

  Світ  навколо  нас  стрімко  змінюється.Щоб  бути  цікавим, зрозумілим  своїм  учням, повинен  змінитися  й  сам  учитель,  та  змінити  свою  систему  роботи.

Учитель,  який  любить  свій  предмет  і  підходить  до  своєї  роботи  творчо, завжди  шукає  нові  підходи в  організації  навчально  - виховного  процесу, застосовує  педагогічні  інновації, використовує  сучасні  комп’ютерні  технології.

Школа  може  дати  дитині  знання. Але  сьогодні  потрібні  не  знання, скільки  вміння  оперувати  ними,застосовувати  їх  у нестандартних  ситуаціях, створювати  на  грунті  наявних  знань  щось  нове. Виконанню  цих  завдань  може  сприяти  гра – один  з  найдавніших  засобів  виховання, навчання  й  розвитку  дітей.

Гра  стимулює  творче  мислення,допомагає  набуттю  досвіду, спілкуванню й  організації  діяльності. У процесі  гри учні  здобувають  знання,отримуючи  задоволення. Позитивні  емоції, ситуації  успіху  необхідні  для  підтримання  психологічного  здоров’я  й соціально- психологічної  адаптації в  самостійному  житті.

                                                                              Без  гри немає й не  може  бути

                                                                              Повноцінного, морального

                                                                              й  розумового  розвитку.                                                                                                                                                   А.С.Макаренк

Гра- одна з головних  форм  естетичної  діяльності, яка  здійснюється  заради неї  самої  й  дає  її  учасникам  естетичну  насолоду,задоволення,радість.

 

Гра  з  точки  зору  психології – форма  діяльності  в  умовних  ситуаціях, спрямованих  на  відтворення і  засвоєння  суспільного  досвіду, що  фіксується  в  соціально  закріплених способах  здійснення  предметних  дій, у предметах  науки  й  культури.

                                                     Теорія  гри

Загальну  теорію  гри  почали  розробляти  Ф.Шиллер і  Г.Спенсер,К. Бюлер, К.Гросс.

У  вітчизняній  педагогіці  серйозно  розробляли  теорію  гри  Г.В.Плеханов, Л.С.Виготський,Д. Б.Ельконін, А.С. Макаренко,О.С.Газман.

У  більшості  концепцій  гру  трактують  переважно  як  дитячу,хоча ігри – значуща  діяльність  і  для  підлітків,і  для  юнацтва,і  для  дорослих, і супроводжує  людину  впродовж  усього  життя.    

                                                   «Не буде вогника у Вас –

                                                    Вам ніколи не запалити його у інших»

                                                               

В.О.Сухомлинський

 

         Я вважаю, що завданням вчителя географії сьогодні є відібрати зі своїх методичних надбань усе прогресивне і змінити, модернізувати навчальний процес так, щоб забезпечити його дослідницький, пошуковий характер. Такий підхід сприятиме розвитку мислення, розумових творчих здібностей учнів. Дитина психологічно краще готується до сприйняття невідомого, нового для неї, і це зумовлює не тільки кращі результати в навчанні, а й сприяє формуванню її як особистості, таких моральних якостей, як цілеспрямованість, наполегливість, принциповість.

        Творчі здібності  характеризуються здатністю до продукування принципово нових ідей і входять в структуру обдарованості. Так, на основі педагогічного досвіду я дійшла висновку, що ці здібності включають такі основні компоненти:

         Мотиваційний (допитливість, творчий інтерес, захопленість, емоційність, прагнення творчих досягнень, особиста значимість творчої діяльності).

         Комунікативний (уміння сприймати усне й писемне мовлення; відтворювати, самостійно будувати усні й писемні висловлювання).

Інтелектуально-логічний (уміння аналізувати, порівнювати, виділяти головне, пояснювати, доводити, систематизувати й узагальнювати).

Інтелектуально-евристичний (уміння висувати гіпотези, фантазувати, переводити знання та вміння в нові нестандартні ситуації, критично мислити, оцінювати).

 

        Для розвитку креативності, інтелектуального потенціалу найбільш ефективними я вважаю проблемні, дослідницькі, пошукові методи навчання. Вивчення географії неможливе без набуття практичних умінь і навичок. Надати учням можливість активно навчатися, здійснювати пошуково-дослідницьку діяльність, творчо осмислювати процеси і явища, що відбуваються в оболонках Землі, довести існування в природі закономірних зв’язків між її складовими – ось завдання вчителя, яке можливе реалізувати через виконання творчих практичних завдань.

         Саме це дає можливість поєднати на уроці інтелектуальну і практичну діяльність, щоб успішно формувати в школярів географічну картину світу. Таке навчання є активним, цікавим, творчим.

 

                                              

Потрібно знати дитину,

                                                                     Знати її силу і слабкість,

Розуміти її думки,

Обережно доторкатись до її серця.

 

                    В.Сухомлинський

 

         Сьогодні,  я намагаюся використовувати різні методи навчання, але серед активних форм навчання особливе місце займають інтелектуальні  ігри та інноваційні технології. Ігри виконують значну роль у житті дітей. З дня свого народження і до закінчення школи дитина значною мірою пізнає навколишній світ через гру. Вона є головним видом діяльності в дитячому віці. Уміле використання дидактичних ігор на уроках дозволяє вчителю більш ефективно виконувати навчальні та виховні завдання. Дидактична гра допомагає дитині більш повно реалізувати себе на уроці. Вона формує такі якості, як дисципліна, винахідливість, витривалість, колективізм, волю до перемоги, творчість. Крім цього, гра мобілізує учнів, викликає позитивні емоції, що врешті добре впливає на засвоєння навчального матеріалу. Дитина в процесі гри використовує всі свої знання, логічне мислення, крім того гра стимулює учня до самоосвіти. Учні працюють з додатковою літературою та іншими джерелами знань. Тому, гра є однією з найбільш ефективних форм активізації навчальної діяльності. У проведенні гри є багато спільних рис з методикою групової роботи. Але на відміну від звичайної роботи в групах, у грі діти занурюються у дійсність виконуючи свої ролі, навчаються свідомо та виважено приймати рішення.

 

Американський педагог Джаннетт Вос пише: «Як би не називалися нові техніки, однак необхідно поєднувати три речі: на навчання мусить бути захоплюючим, швидким і наповненим. А ще воно має охоплювати релаксацію, дієвість, стимули, емоції й задоволення»

«Навчання найкраща у світі гра й розвага. Усі діти народжуються з таким переконанням і живуть із ним, доки ми не вкладемо їм у голову, що це важка й неприємна праця. Тільки деякі діти все ще залишаються на своїх позиціях, маючи тверде переконання, що навчання приносить радість, що це чи не єдина гра, в яку варто бавитися. Ми знаємо, як називають цих дітей – це генії»

 Джаннет Вос

«Склалася думка, що гра й навчання – протилежні речі. Тепер відоме інше, освітяни й фахівці з дитячої педагогіки відкрили, що гра – це навчання, це один із найефективніших видів навчання. Ключ до успіху: перетворіть гру на навчальний досвід і переконайтеся, що навчання - це здебільшого приємність»

        Джін Марцолло, Дженіс Лорд

 

         Немає необхідності сперечатися про важливість ігор у житті дитини. Ще Я.Корчак стверджувала :Гра – це можливість відшукати себе у суспільстві, себе в людстві» Така психологія переважної більшості людей: вони бажають займатися тим видом діяльності, який здається йому легшим.

          Саме гра має позбавити учнів лінощів душі та примусити їх докладати зусилля, необхідні для набування нових навичок та знань Досвід роботи дозволяє стверджувати, що як би добре не був підготовлений вчитель, якою б методикою він не володів, все одно учні віддають перевагу грі, в якій вони самостійно підсвідомо одержуватимуть знання, будуть взаємо навчатися. Тому вважаю, що використання пізнавальних ігор має бути регулярним, але не повинно основною формою роботи.

          Слід зазначити цілу низку переваг, які має гра як, форма навчальної роботи.

          Стан дітей у процесі гри – це стан позитивний з багатьох точок зору: емоційної, психологічної, учні можуть відпочити, розслабитися, отримати задоволення.

          Гра навчає, тобто допомагає дитині довідатися про щось нове.

          Гра розвиває пам'ять, чіпкість розуму, змушує дитину читати книгу.

          Гра стимулює самостійну діяльність.

          Гра дає можливість відчути власний інтелектуальний успіх, що важливо не тільки для успішних учнів, але й для тих хто зазнає утруднень під час засвоєння програмового матеріалу.

          Гра нерідко може «розбудити» навіть найслабших учнів.

         Хочу відзначити також, що ігрові технології мають не лише

освітнє значення, але й виховне, адже під час гри відбувається не тільки вивчення нового матеріалу, формування навичок та вмінь, але й виховується колективізм, взаємовиручка.

         Географічні ігри відрізняються значною різноманітністю. Насамперед ігри класифікують за кількістю учасників. Це можуть бути групові, загально-класні, загально-шкільні, індивідуальні.

        Виходячи зі змісту питань, турнірів, конкурсів, ігри можна поділити за освітніми цілями:

 1.Ігри, під час яких вивчається новий матеріал, формуються навички й уміння:

 -най, най;

 - прес-конференції;

 - рольові ігри;

 2. Ігри для підвищення загального інтелектуального рівня, розвитку світогляду:

 - брейн - ринг;

 - вікторини;

 - турніри;

 

 3. Ігри узагальнюючого повторення і контролю знань:

 - що таке, хто такий;

 - третій зайвий;

 - бліц опитування;

 - цифровий диктант;

 - лабіринт.

       Ігри дуже різноманітні за формою проведення. Це можуть бути КВК, вікторини, рольові ігри, турніри, брейн - ринги, ігри-аукціони, ігри під час екскурсій, прес-конференції, розгадування кросвордів, чайнвордів, ребусів, ігри-дослідження.

 

        Підбираючи форму проведення географічної гри, необхідно враховувати вікову категорію учнів, кількість гравців та час. Ще одне переконання, гар не повинна бути тривалою, її процес має бути динамічним, а запитання зрозумілими та не занадто складними.

 

         Про ефективність використання пізнавальних ігор у процесі навчання географії можна судити по радісним посмішкам переможців, смуток в очах тих, хто програв, це є підтвердженням того, що виграють у них всі учасники, набуваючи чогось корисного для себе.

 

        Я ж як учитель хочу відзначити, що використання ігор на уроках або поза ними містить низку позитивних моментів і для вчителя. Розробляючи завдання вчитель поповнює свої знання, підвищує свій професійний рівень, ігри полегшують діяльність вчителя, підвищують ступінь довіри в стосунках учителя і дітей

       Отже, щоб поліпшити результати у навчанні потрібно використовувати ігрові технології в процесі навчання.

 

Висновок

       Американський педагог Джаннет Вос стверджує, що «навчання – найкраща у світі гра й розвага. Усі діти народжуються з таким переконанням і живуть з ним, поки ми не вкладемо їм у голову, що це важка й неприємна праця. Тільки деякі діти все ще залишаються на своїх позиціях, маючи тверде переконання, що навчання приносить радість, що це чи не єдина гра, в яку варто бавитись. Ми знаємо, як називати цих дітей. Це генії».

       Склалася думка, що гра й навчання – протилежні речі. Тепер відоме інше, освітяни й фахівці з дитячої педагогіки відкрили, що гра – це навчання, це один із найефективніших видів навчання.

      Ключ до успіху: перетворіть гру на навчальний досвід і переконайтеся, що навчання – це здебільшого приємність

Ігрові технології

1.Вікторина – гра:

 а) підбери пару;

 б) хто автор цих слів?

 в) підкорення вершини;

 г) вікторина з віршами;

 д) загадки;

 е) « Знайомі незнайомці».

 

2. Слова і літери:

 а) склади слово;

 б) широграма;

 в) «Поле чудес»;

 г) «Подолай лабіринт»;

 д) піктограма.

 

3.Ігри для кращого засвоєння географічної номенклатури:

 а) хто перший;

 б) вгадай об’єкт;

 в) «най…»;

 г) підбери пару;

 д) третій зайвий;

 е) збери карту;

 є) змагання «Знавці карти»;

 ж) усна подорож;

 з) контурна карта;

 і) «Хто більше?»;

 й) знаменитий мореплавець;

 к) розподіли об’єкти;

 л) знайди помилку;

і підприємства;

 н) сировина і продукція;

 о) міста;

 п) хто такий, що таке?

 

4. «Мозковий штурм»

«Карусель»

 «Асоціації»

 «Гронування»

 «Кубики»

 «Геоботанічне доміно»

 «Реклама»

 «Цифровий диктант»

 «Кросворди»

Гра «Поміркуй та поясни»

Клас поділяється на групи. Кожна група отримує картку з завданням.

 Картка №1

 Доведіть, що кругообіг води відбувається у вашій місцевості. Приведіть приклади, які підтверджують ці явища.

 Картка №2

 Кругообіг води зв’язав між собою літосферу, атмосферу та гідросферу. Доведіть це.

 Вода – джерело життя на Землі. Прісну воду людина використовує в побуті, сільському господарстві, промисловості. З поверхні річок та озер вона випаровується в атмосферу. Поясніть, чому кількість прісної води не зменшується.

Гра «Зайвий в ланцюжку»

 Ніл, Дрейка, Дніпро, Амазонка;

 Дунай, Південний Буг, Гібралтарська, Єнісей;

 Міссісіпі, Парана, Амур, Лєна;

 Мурей, Ніл, Рейн, Волга, Мексиканська.

Географічний диктант.

 Річка – це… .

 Річка з усіма своїми притоками (річкова система).

 Солоність води океану вимірюється (проміле).

 Воно буває дощове, снігове, льодовикове й підземне (живлення)

 У ньому тече річка (русло).

 Яке живлення найбільш характерне для річок України? (змішане)

 Вони можуть бути лівими й правими (притоки).

 Місце впадання річки в іншу річку, озеро або море називається… .

 Деякі річки в цьому місці утворюють … .

 Місце, де починається річка (виток).

 Межа між басейнами двох річок (вододіл).

 Гра «Засідання вченої ради з питання: від чого залежить солоність води?»

 Клас поділяється на групи. Кожна група отримує завдання:

 ? Чи повсюди в Світовому океані однакова солоність води.

 ? Яка солоність вод на екваторі, в тропічних широтах, в помірних.

 ? Що впливає на солоність вод Світового океану, які природні явища зменшують солоність, збільшують.

 ?Чому солоність багатьох морів та заток відрізняється від середньо океанічної. Поясніть це на прикладі солоності води: Чорного(18%), Карського(10%), Червоного(45%).

      

 

Немає коментарів:

Дописати коментар